Kristina Pia Hofer

MAIN FIELDS OF RESEARCH

Exploitation Genres: Pornography, Exploitation Cinema, Trash Audiovisuals
Sound Textures, Sound in Film and Video
Dated Technologies in Video and Film
Feminist and Queer Theory

APPOINTMENTS

since 6/2015: Researcher, Department of Art History, University of Applied Arts Vienna
since 10/2014: Lecturer, Institute for Media Theory, University of Applied Arts Vienna
11/2009 – 10/2014: Researcher, Institute for Gender Studies, Johannes Kepler University, Linz
03/2009 – 09/2009: Researcher, ZSI Center for Social Innovation, Vienna
10/2008 – 11/2009: Lecturer, Institute for Gender Studies, Johannes Kepler University, Linz and Department of Art History and Art Theory/Gender Studies, University of Art and Design, Linz
10/2008 – 03/2009: Project Assistant, tba21 Thyssen-Bornemisza Art Contemporary, Vienna
03/2003 – 06/2004: Research Assistant, Institute for Gender Studies, Johannes Kepler University, Linz

HIGHER EDUCATION

12/2014: PhD  in Media Theory, University of Applied Arts, Vienna
06/2008: M.A. in English Literature and Cultural Studies, National Central University, Taiwan R.O.C.
06/2004: Mag.rer.soc.oec. in Sociology, Johannes Kepler University, Linz

ARTICLES AND ESSAYS

  • ‚Exploitation Feminism: Trashiness, Lo-Fidelity, and Utopia in She-Devils on Wheels and Blood Orgy of the Leather Girls.‘ In: Transatlantica 2/2015, Special Issue: Exploiting Exploitation Cinema, http://transatlantica.revues.org/7928
  • ‚Approaching Amateur Porn Empirically: Video Practices in Austrian Swinger Classifieds, 1981-1990.‘ In: Sexualities 19(3)/2016, 263-285.
  • ’Mit unzähligen Fotos von Leserinnen und Lesern’: Pornografische Amateurfotografien im Österreichischen Kontaktmagazin (ÖKM), 1981-1989.“ In: Medien & Zeit 2/2015, 15-29.
  • ‚Escape from Representation? Excess, Meaning and Materiality in Exploitation Cinema.‘ In: Nicole Kandioler/Ulrich Meurer/Vrääth Öhner/Andrea Seier (eds.), escape. Strategien des Entkommens. Onlinepublication. Universität Wien: June 2015. http://escape.univie.ac.at/escape-from-representation/
  • Vom Begehren nach Materialität: Sonischer Dreck, Exploitationkino, feministische Theorie.‘ In: FKW Zeitschrift für Geschlechterforschung und visuelle Kultur 57/2014, 28-40.
  • ‚Porning Intimacy: Homemade Pornography on SellYourSexTape.”‘ In: Enrico Biasin/Giovanna Maina/Federico Zecca (eds.), Porn After Porn: Contemporary Alternative Pornographies. Milano: Mimesis International, 2014, 305-320.
  • Schau/Hörlust im Exploitationkino. Exzess, Textur und Oberfläche.‘ In: Werkblatt Zeitschrift für Psychoanalyse und Gesellschaftskritik, 31(2)/2014, 59-65.
  • Pornographic Domesticity: Amateur Couple Porn, Straight Subjectivities, and Sexual Labour.‘ In: Porn Studies 1(4)/2014, 334-345.
  • Frühes Kino und Pornografie im Internet: Eine ‚parallax historiography’ in der Diskussion zweier ‚neuer’ Medien?‘ In: Österreichische Zeitschrift für Geschichtswissenschaften, 23(2)/2012, 82-109.
  • ’More than Porn?’ Online-Amateurpornografien.’ In: Martina Schuegraf, Angela Tillmann (eds.), Pornografisierung von Gesellschaft: Perspektiven aus Theorie, Empirie und Praxis, Konstanz: UVK, 2012, 199-212.

CONFERENCE/LECTURES

  • ‚Filmische Repräsentation als agentieller Schnitt: Exzess, Bedeutung und Materialität im Exploitationkino,‘ Materialität(en) und Geschlecht: Jahrestagung der FG Geschlechterstudien, Humboldt-Universität zu Berlin, 12. February 2016
  • ‚Sounding Beyond Binaries? Excess, Meaning and Materiality in Exploitation Cinema,‘ Kritik der Repräsentation. Geschlechterimaginäres im Wandel visueller Kulturen: Jahrestagung der ÖGGF Österreichischen Gesellschaft für Geschlechterforschung, 22. September 2015
  • SCHUND! Österreichisches Exploitationkino im Central, OÖ Gesellschaft für Kulturpolitik, Central Linz, 23.1.2015
  • ‚Countryside vs. Small Town in Herschell Gordon Lewis‘ Country and Garage Rock’n’Roll Music,‘ Cine-Excess VIII – Are You Ready For The Country: Cult Cinema and Rural Excess, University of Brighton, 14.-16. November 2014.
  • ‚Material (for) Utopia: Exploitation Cinema, Obsolete Technologies and Feminist Appropriation,‘ 4th International Conference of the European Network for Avant-Garde and Modernism Studies, University of Helsinki, 31. August 2014.
  • ‚Blood Orgy of the Leather Girls: Sonic Dirt & Exploitation Feminism,‘ MQ Summer of Sounds, Museumsquartier Wien, 1. August 2014.
  • ‚Exploitation Textures: Material Resonances in Creative Appropriation,‘ Creative Energies – Creative Industries. NECS European Network for Cinema and Media Studies Conference, Università Cattolica del Sacro Cuore, Mailand, 19.-21. June 2014.
  • ‚She-Devils und Gore-Gore Girls: Herschell Gordon Lewis und der Horror der Emanzipation,‘ Horror Socii: Horrorfilm und Politik im Bild, depot Wien, 21.-22. March 2014.
  • ‚Audio/Visual Dirt.‘ Lecture-Performance, Oval Office, Abteilung Medientheorien, Kunstuniversität Linz, 15. January  2014.
  • ‚Vom Begehren nach Materialität: Sonischer Dreck, Exploitationkino, feministische Theory,‘ Kunst – Forschung – Geschlecht. Stoff wechseln? Ein geschlechterkritischer Blick auf Material und Medium, Abteilung für Genderangelegenheiten, Universität für angewandte Kunst, 13. November 2013.
  • ’Frauenvokalisten’ und ‚Damenkapellen’: Rock’n’Roll in Österreich, 1956-76′ (with Al Bird Sputnik), Musik, Gender & Differenz. Intersektionale und postkoloniale Perspektiven auf musikalische Felder. Universität für Musik und darstellende Kunst Wien, 10.-12. October 2013.
  • ‚Herschell Gordon History: Sound, Excess and  Exploitation Cinema as ‘Alternative Archive’,‘ Visible Evidence XX, IMS, Cinema Studies Section, Stockholm University, 15.-18. August 2013.
  • ‚She-Devils that Matter: Thinking Excess in Feminist Studies of Exploitation Cinema,‘ Feminist Thought – Politics of Concepts. 5th Christina Conference on Gender Studies. University of Helsinki, 23. May 2013.
  • ‚Der Repräsentation entkommen? Exzessive Sound-Materialitäten im Trash-Film als Ressource für feministische Theoriebildung.‘ escape! Strategien des Entkommens, Institut für Theater-, Film- und Medienwissenschaft, Universität Wien, 2.-4. May 2013.
  • Porning Intimacy: Homemade Pornography on SellYourSexTape.‘ 9th Crossroads in Cultural Studies, Sorbonne Nouvelle University, Paris, 2.-6. June 2012.
  • ‚Pornographic Domesticity: Amateur Couple Netporn, Straight Subjectivities, and ‚Sexual Labour’,‘ Pornified? Complicating the debates about the „sexualisation of culture“, Institute of Education, London,  1.-2. December 2011.
  • ’The POV Experience of Dating Your Girlfriend’: Media Genealogies and the Pornographic ‚Real’,“ IX MAGIS International Film Studies Spring School, Gorizia, 12.4.2011.
  • ‚Telling on the On/Scene Act: The Making of Amateur Porn 2.0 as Fiction of the Real,‘ 8th Crossroads in Cultural Studies, Lingnan University, Hong Kong, 17.-21. June 2010.